Metoder
Motiverende samtaler
Der arbejdes med fokus på at finde ressourcer til forandring hos den enkelte borger, samt støtte borgerens indre motivation. I samtalen vil det sundhedsfremmende og forebyggende sigte vægtes for at støtte op om og hjælpe den enkelte med at foretage livsstilsændringer, f.eks. ift. misbrug af alkohol og stoffer.
NADA
NADA øreakupunktur er en metode, der kan hjælpe den enkelte med at fokusere, give indre ro og kontrol. Nada-metoden bruges desuden som et supplement til lindring af abstinenser samt til at dæmpe stoftrang. NADA kan tilbydes dagligt eller efter behov. Borgeren modtager behandling på sit værelset eller et andet roligt rum, således behandlingen får den fulde effekt. Behandlingen har en varighed på ca. 45 min.
KRAP
Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, forkortet KRAP. Den pædagogiske tilgang tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang til andre mennesker, ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer samt ved en udpræget vægtning af det positive, det som virker.
KRAP er et forholdsvis nyt, integreret pædagogisk system, som udspringer af mange års praksiserfaring. Hensigten med KRAP er at få værktøjer, der sikrer, at vi i praksis kan arbejde ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret syn, som respekterer borgerens egen oplevelse af verden. Vi anvender konkrete værktøjer og metoder for dermed at tydeliggøre overfor borgerne hvilke udviklingspotentialer de indeholder så de dermed kan opnå en højere livskvalitet.
Vi har erfaret, at når vi arbejder ud fra KRAP fjerne vi fokus fra “det, som ikke lykkes ” og har i stedet for øje for de ting som borgerne har succes med, og dermed kan vi igangsætte en udvikling – altså hvilke kompetencer skal læres og hvilke færdigheder skal udvikles.
Social færdighedstræning
Social færdighedstræning er en metode, hvor udfører støtter en person med psykisk funktionsnedsættelse i at optræne, udvikle eller fastholde personlige og sociale færdigheder. Færdighedstræningen foregår gennem samtaler, hjemmeøvelser, træning af problem- og konfliktløsningsstrategier og rollespil.